Skuteczna komunikacja w zespole
Cel szkolenia
Efektywna i płynna komunikacja jest podstawowym czynnikiem optymalnej działalności organizacji. Wpływa nie tylko na właściwy przekaz informacji, ale także na zintegrowanie pracowników poprzez prawidłowe relacje na linii pracownik-pracownik i pracownik-przełożony. Niniejszy warsztat pozwoli uczestnikom nabyć praktyczne umiejętności z zakresu efektywnej komunikacji oraz asertywnego zachowania. Podczas szkolenia zostaną przećwiczone techniki jasnego i asertywnego komunikowania się w zespole, radzenia sobie ze stresem i emocjami, skutecznej obrony przed manipulacją, skutecznego identyfikowania powstających konfliktów wraz z ich przyczynami oraz rozwiązywania konfliktów metoda win-win, praktycznego wykorzystania elementów negocjacji i mediacji nastawionych na współpracę, wprowadzania wspólnie wypracowanych rozwiązań.
Grupa docelowa
- Managerowie wszystkich szczebli zarządzania
- Kierownicy projektów, koordynatorzy
- Osoby współpracujące w zespołach
Czas trwania szkolenia – 3 dni (24 h)
PROGRAM SZKOLENIA
- Komunikacja w zespole
- Co to jest zespół?
- Cechy efektywnego zespołu
- Wspólna diagnoza słabych i mocnych stron zespołu; co możemy ulepszyć?
- Warunki istnienia zespołu
- Dynamika zespołu
- Fazy rozwoju zespołu
- Jak wspomagać rozwój zespołu?
- Role w zespole: analiza predyspozycji indywidualnych
- Jakie role ułatwiają a jakie utrudniają współpracę?
- Efektywność zespołu
- Warunki efektywności w działaniu grupowym
- Synergia pracy zespołu
- Wspólna wizja i cele
- Metody stymulowania efektywności pracy zespołowej
- Zwiększanie twórczego potencjału zespołu
- Komunikacja zespołowa
- Komunikacja interpersonalna jako podstawa działania zespołu
- Bariery w komunikacji zespołu i ich eliminowanie
- Jak unikać napięć i nieporozumień
- Warunki skutecznego porozumiewania się w grupie
- Techniki aktywnego słuchania i skutecznego zadawania pytań
- Język ciała, czyli komunikacja niewerbalna
- Znaczenie zachowań niewerbalnych w pracy zespołowej
- Przestrzeń osobista i rodzaje dystansu
- Oddziaływanie wyglądu zewnętrznego
- Kształtowanie umiejętności obserwacji i interpretacji zachowań niewerbalnych
- Ćwiczenie zachowań pozasłownych
- Normy i zasady współpracy
- Czym są normy zespołowe?
- Jak ustalać wspólne zasady?
- Jak wprowadzać nowe zasady i sposoby wspólnej pracy?
- Relacje w zespole
- Percepcja interpersonalna: wpływ wzajemnego postrzegania się jednostek na zachowanie w zespole
- Konformizm i typy wpływu społecznego
- Współdziałanie
- Zespołowe rozwiązywanie problemów
- Wybrane techniki pomocne w grupowym rozwiązywaniu problemów
- Rola komunikacji wewnętrznej w wybranych, nietypowych sytuacjach
- Komunikacja kryzysowa
- Komunikacja podczas przemian w firmie
- Rozwiązywanie konfliktów
- Konflikt
- Rodzaje konfliktów
- Rozpoznawanie przyczyny konfliktów
- Konsekwencje pozytywne i negatywne konfliktów
- Komunikowanie się w konflikcie:
- Dynamika
- Metody doprowadzania do zmiany
- Zniekształcenia komunikacji
- Rozwiązywanie sporu
- Rozróżnienie pomiędzy zachowaniem a wartościami stron
- Metody zarządzania konfliktem
- Stymulowanie
- Ograniczenie
- Rozwiązywanie
- Negocjacje
- Mediacja
- Zastosowanie analizy transakcyjnej w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych
- Rodzaje stanów “ja”
- Sterowanie relacją poprzez tworzenie komunikatów typu dorosły – dorosły
- Budowanie komplementarnych relacji między stronami w konflikcie
- Rozpoznawanie i demaskowanie gier oraz manipulacji
- Identyfikacja i przełamywanie barier w komunikacji
- Diagnoza impasów w pracy zespołu nastawionego na realizację zadania
- Strategie w pokonywaniu impasów i prowadzenia zespołu do celu
- Wykorzystanie pozytywnej siły konfliktów
- Bariery w komunikacji interpersonalnej (przekonania, nawyki, oczekiwania, dostosowanie do powszechnych norm)
- Identyfikacja barier jako pierwszy krok na drodze ich pozytywnego wykorzystywania
- Formułowanie nowych strategii komunikowania się
- Komunikacja asertywna
- Prowadzenie rozmowy dyscyplinującej (zbieranie informacji, opiniowanie, poszukiwanie optymalnych rozwiązań, wyrażanie konstruktywnej krytyki, formułowanie rozwiązań na przyszłość)
- Prowadzenie rozmowy motywującej (zbieranie informacji, kryteria formułowania ocen, wyrażanie konstruktywnych pochwał i krytyki, budowanie planów na przyszłość)
- Błędy w zarządzaniu konfliktem
- Eskalacja zaangażowania
- Mityczność ograniczonego tortu
- Zakotwiczenie
- Przyjmowanie perspektywy
- Dostępność informacji
- Przekleństwo zwycięzcy
- Nadmierna pewność siebie
Metody szkoleniowe: ćwiczenia, burza mózgów, dyskusja moderowana, gra symulacyjna, studium przypadku, scenki i symulacje, interaktywna prezentacja.
Liczba uczestników: 10-30 osób.
Program szkolenia może być zmodyfikowany zgodnie z potrzebami i życzeniami klienta zamawiającego szkolenie.